Szeged, Maďarsko

Klinická stáž IFMSA

Jméno účastníka: Eva Bílková

Termín: červenec 2019

Doprava: Do Maďarska jsem cestovala vlakem s přestupem v Břeclavi a v Budapešti. Jízdenka z Olomouce do Budapešti mě vyšla zhruba na 700 Kč. Jízdenku do Szegedu jsem si koupila až na nádraží v Budapešti. Se studentskou slevou mě vyšla přibližně na 2300 forintů/180 kč. Vlaky do Szegedu jezdí každou hodinu, takže i přes zpoždění vlaku nebyl žádný problém se do Szegedu dostat. Cesta byla velmi pohodlná a až do cílové destinace trvala asi nějakých 7 hodin.

Ubytování: Na nádraží v Szegedu mě v čase mého příjezdu čekal můj CP a doprovodil mě až na studentské koleje, kde jsme byli všichni ubytovaní. Celá naše skupinka (cca 45 lidí) obývala jedno patro kolejí. Bydleli jsme na pokoji po třech a byli jsme rozděleni tak, abychom neměli stejný rodný jazyk. Koleje byly poněkud starší, ale na každém pokoji jsme měli koupelnu se záchodem a taky ledničku. Na každém patře byla kuchyňka, která byla vybavena nádobím. Každý týden nám pokoj i kuchyňku uklízeli paní uklízečky. Jako velké plus bych ráda zmínila to, že všichni CP byli s námi ubytováni na kolejích, tudíž jsme je měli po ruce v případě jakéhokoliv problému. Další velkou výhodou byla lokalita. Cesta do nejbližšího obchodu trvala asi 3 minuty, do nemocnice 10 minut. Všude se dalo dojít pěšky, takže nebylo třeba si kupovat měsíční lístek na MHD.

Stáž: První den nás CP odvedl na naše oddělení a pomohl nám najít našeho tutora. Já byla na oddělení General surgery spolu s jednou španělkou. Náš tutor byl velice milý a jeho angličtina byla na perfektní úrovni. Ihned nám řekl, ať se převlečeme a jdeme s ním na sál.  Při operacích nám vše vysvětloval, dokonce i kreslil náčrty, abychom to lépe pochopili. Každý den jsem tedy strávila na sále. První týden jsem byla pouze na sále č. 1, kde se operovalo především břicho, ale další dny mi tutor dovolil se podívat i na další sály. Měla jsem tedy možnost vidět cévní, plicní i plastickou chirurgii. Do nemocnice jsem chodila každý den na 8:00 a končila kolem oběda. Stravování jsme měli zajištěné v místní kantýně, která byla asi 5 minut od kolejí. Bylo to formou švédských stolů, ale s poměrně malým výběrem. Na konci druhého týdne jsem už něvěděla, co si mám dát, abych pořád nejedla špagety, řízek, nebo guláš :D

Social program: Social program nám byl zvěřejněn na Fb skupině asi 2 měsíce před odjezdem na stáž a musím říct, že splnil všechna má očekávání. Každý den odpoledne nebo večer jsme měli naplánované různé aktivity, od hraní her v parku, po hon za pokladem ve městě, karaoke party, retro party nebo ochutnávku tradičního maďarského guláše. Další dny jsme navštívili aquapark nebo místní lázně, které opravdu stály za to. Jeden večer jsme měli International food and drink party, kde si každý připravil jídlo typické pro svou zemi. Musím zmínit, že si opravdu všichni dali záležet a připravili výborné jídlo, které jsme dojídali ještě druhý den. Naše skupinka incomings sčítala asi 45 lidí z různého konce světa, a opravdu téměř všichni se zapojovali do každé aktivity, což bylo super. A pokud se našla nějaká volná chvíle, tak jsme si vymysleli svůj vlastní program, ale to bylo opravdu výjimečně.

Město, cestování: Před odjezdem na stáž jsme museli potvrdit, zda se zúčastníme výletů, které nám CP zorganizovali, dva výlety dohromady vyšly asi na nějakých 100 euro se vším všudy. První víkend jsme navštívili Eger, město na severu Maďarska. Doprava nám byla zajištěna autobusem až do Egeru a ubytování bylo v místním hotelu. První den jsme si prošli historickou část města a ochutnali místní víno, další den jsme navštívili část národního parku. Další výlet byl do městečka Gyula, které se nachází na jihu Maďarska, pár kilometrů od hranice mezi Maďarskem a Rumunskem. Výlet nebyl tak povedený jako ten první, ale i tak jsme si ho dokázali užít. Poslední víkend před odjezdem domů patřil návštěvě města Budapešť. Já už jsem v Budapěšti byla, tak jsem se rozhodla výletu nezúčastnit.

Certifikát: Certifikát jsem obdržela v předposledním týdnu a poslední den stáže jsem dostala razítko od mého tutora. Vše proběhlo v pořádku bez větších komplikací.

Celkové zhodnocení: I přes mé prvotní obavy ze stáže v Maďarsku, musím říct, že stáž předčila mé očekávání. Určitě bych stáž v Szegedu doporučila i ostatním. Výborný social program, mnoho kamarádů z různých koutů světa a velmi přínosná stáž v nemocnici. Už jen díky tomu stojí za to jet na stáž právě do Szegedu.

V případě dalších dotazů mě můžete kontaktovat.