Brusel, Belgie

Jméno účastníka: Jana Chromíková

Termín: srpen 2015

Cesta

Využila jsem služeb Student Agency a cestovala autobusovou linkou Praha-Londýn se zastávkou v Bruselu. Autobus vyjížděl 17:30 z Florence a jedna cesta trvala celkem 12 hodin bez jakýchkoliv komplikací. Jízdenky jsem kupovala asi měsíc a půl předem, vyšly cca na 2 700,- Kč. Bylo možné si s sebou vzít 30 kg zavazadlo. Na místě jsem si vzala vlak do bruselské části Jette, kde mě autem vyzvedl jeden z místních studentů a ubytoval mě. V ten den nás i s druhým zahraničním studentem provedl nejbližším okolím a nemocnicí.

Ubytování

Byla jsem ubytovaná na kolejích v areálu nemocnice, takže jsem za 5 minut byla na oddělení. V každém patře byl jeden apartmán, který se skládal ze čtyř jednolůžkových pokojů, dvou záchodů, sprchy a větší kuchyně s velkým jídelním stolem. V každém pokoji byla šatna s umyvadlem a zrcadlem. Já měla štěstí, jelikož si místní studenti nechali veškeré věci potřebné k vaření v kuchyni a tak jsem mohla vařit bez větších problémů. Nejbližší prádelna byla vzdálená cca 15 minut chůze, další asi 30 minut. Jednou za 14 dní přicházela paní uklízečka a uklidila celou buňku kromě pokojů. Na kolejích nebyla wi-fi, kabel k připojení však byl na místě.

Počasí

První tři týdny bylo hezky, pršelo asi jen 3x a teploty někdy dosahovaly až k 30 stupňům Celsia. Poslední týden už bylo většinou zataženo a pršelo. V Belgii se počasí měnilo i z minuty na minutu. Velký liják za 5 minut vystřídalo slunečné počasí. Obecně jsme měli ale štěstí.

Město

Brusel je krásné město se specifickou atmosférou, která se odvíjí od multikulturního složení populace. Obecně mluví kolem 60 % obyvatel Bruselu francouzsky. Centrum se pyšní mnoha historickými budovami a spoustou turistů. Okolní ulice už jsou o něco klidnější. V letních měsících je podél vody vystavěna pláž se stánky, můžete slyšet znít latinsko-americkou hudbou, na kterou je možné si zatancovat. Belgičané jsou hrdí na své pivo, takže je možnost navštívit hospůdky s širokou nabídkou. Ti, kteří mají radši klidné prostředí, mohou strávit příjemné odpoledne v jednom z mnoha parků. Ve městě také probíhal během předposledního týdne velký festival.

Cestování po městě

Autobusová zastávka UZ Brussels se nacházela v areálu nemocnice, která byla v okrajové části města. Za 12 minut dorazil autobus k zastávce metra Simonis, odtud se dalo během dalších 15 minut dostat pohodlně do centra města. Autobusem se dalo dostat také přímo na jedno ze 3 větších vlakových zastávek Noord Station Brussels, odkud jezdil vlak do okolních měst. Jedna jízdenka stojí 2,5 eura. My jsme od místních studentů dostali kartu, kam jsme si mohli nahrát různý počet jízd. Nejvýhodnější byla nabídka 10 jízd za 14 eur. Karta se dala využít jak na autobusy, tak i metro a tramvaje. Jelikož se po půlnoci prakticky zastaví doprava, je možnost využít služeb Uber (fixní cena 10 – 15 euro za 1 jízdu), případně taxi.

Stáž

V Bruselu jsme byli celkem dva zahraniční studenti, třetí studentka, která měla přijet, bohužel neobdržela vízum. Se slovinským studentem jsme si ale hodně rozuměli a hned první den jsme se skamarádili. Postupem času jsme v nemocnici poznávali další studenty, kteří zde absolvovali své povinné letní praxe.

Má stáž probíhala v nizozemsky mluvící fakultní nemocnici UZ Brussels na oddělení radioterapie. První den mě na místo doprovodil lokální prezident BeMSA a na chodbě jsme potkali mého tutora. Ještě předtím mě student v nemocnici zaregistroval, dostala jsem visačku s kartou a vyzvedla si plášť, který jsem si mohla kdykoliv vyměnit. Karta zároveň sloužila jako čip na otvírání některých dveří.

Každé ráno jsem začínala v 8:15 sedánkem všech doktorů za účasti sekretářky a některých asistentů, většinou v angličtině. V nemocnici jsem dostala přiděleného tutora, který se o mě během stáže staral a v případě, že měl jiný program, např. papírování, staral se o mě jiný doktor. Práce na radioterapii je velmi rozmanitá, takže jsem mohla sledovat průběh léčby pacienta od počáteční konzultace, další schůzky přímo na oddělení radioterapie, pořizování CT scanu na radiologii, přípravu masek, simulaci léčby, konturování lézí, plánování dle guidelines, ozařování, konzultaci nežádoucích účinků, konzultace na onkologickém oddělení atd. Na oddělení jsem strávila denně 8 – 9 hodin, ale vzala jsem si 2 dny volna kvůli cestování a některé odpoledne mě pouštěli dříve. Celkově se ke mně na stáži chovali doktoři velmi pozorně, odpovídali na každou mou otázku, překládali mi závěr konzultací, vyzkoušela jsem si také fyzikální vyšetření jako např. hmatání prostaty, kolorektální ca a poslechové nálezy na plicích. S vydáním certifikátů nebyl problém, dostala jsem ho předposlední den mého pobytu a ještě si ho nechala další den potvrdit v nemocnici.

Stravování

Od místní organizace jsem měla hrazeno nejen ubytování, ale také jedno jídlo denně a to oběd v nemocnici (celkem nám na nemocniční kartu nahráli 80 eur). Místní jídelna byla naprosto úžasná. Na výběr bylo ze 3 menu, z toho jedno vegetariánské, pak dále nabízeli 2 jídla, která byla za menší příplatek (0,70 – 2 eura). Oběd se skládal z polévky, hlavního jídla, zákusku, pití. Nabídka byla opravdu široká a velmi chutná. Jinak jsme si chodili nakupovat do supermarketu Carrefour, který byl vzdálený cca 30 minut chůze (dalo se zde dojet i autobusem). S druhým zahraničním studentem jsme si většinou vařili společnou večeři. Většina potravin je nesrovnatelně dražších, například stála běžná houska kolem 80 centů, chléb cca 2 eura, 0,5 kg kuřecího masa 6 eur. Ve dvou vyšly večeře mnohem levněji. Ve městě se dala večeře sehnat od 15 eur výš. Vyzkoušeli jsme také místní speciality jako např. vafle, sendvič Martini, hranolky.

Social Program

Hned první dva večery jsme byli pozváni na večeři (další pozvání následovala), kde jsme měli i ochutnávku různých druhů piv. Dále jsme pořádali některé večeře my, jednou jsme měli i National Food and Drink Party, kde jsme se slovinským studentem představili naše tradiční pokrmy. Každý víkend kromě prvního byl naplánován společný program s dalšími studenty z Gentu a Leuven, jelikož
je Belgie malá země a z Bruselu se dalo k moři dostat za 1,5 hodiny vlakem. První společný víkend proběhl v Bruselu, druhý víkend v Leuven a poslední víkend v Brugách a Oostende. Během víkendů jsme navštívili například místní rodinný pivovar, festival, hospodu Delirium v centru města s obrovskou nabídkou různých druhů piv. Výlety byly plánovány relativně nízkonákladově, ubytovaní jsme byli vždy zadarmo. Belgičtí studenti se vždy snažili udělat maximum pro to, aby se nám výlety líbily a byly co nejzajímavější.

Závěr

Celkově jsem ze stáže nadšená. V nemocnici se o mě výborně starali, zjistila jsem, o čem vlastně radioterapie je a jaké má využití v praxi. Místní studenti byli ve všem nápomocní, ubytování bylo pohodlné, hodně jsem cestovala a užívala si atmosféru města. Stáž bych všem vřele doporučila!