Kazaň, Ruská federace

Jméno účastníka: Kateřina Jarošková

Termín: červenec 2013

Příjezd:

Do Ruska je třeba vízum, kvůli kterého budete muset jet aspoň dvakrát do Brna nebo do Prahy. Dále po vás budou chtít formulář, že jste negativní na HIV, syfilis a jiné.

Vybrat jsem si mohla pouze Kazaň, ale jinam bych ani nechtěla. Nejdříve jsem dostala projekt na kardiochirurgii, ten mi ale změnili asi tak 3 dny před odjezdem na neurochirurgii.

Letěla jsem z Vídně s přestupem v Moskvě, cena letenek byla asi 11 000Kč, ale myslím že letenky byly předražené kvůli Univerziádě, která tam v té době byla. Po cestě jsem se zastavila na 1 den v centru Moskvy, informace jak se dostat do centra jsem našla dopodrobna na internetu. (http://wikitravel.org/en/Moscow) Já jsem jela z Domodedova letiště autobusem (první měl jet v 6 ráno, ale jel už tak 5:45) na zastávku metra Domodedovskaya. Od tam po zelené na zastávku Teatralnaya, která už je blízko centru. V centru je ale určitě spoustu jiných zastávek, které lze použít. Hodně se nachodíte, i když chcete jenom přejít na druhou stranu ulice, můžete ujít i kilometr, než najdete podchod a dostanete se na místo, které bylo od vás předtím pár metrů. Minibusy zpátky na letiště jezdily odpoledne asi co 15 min, možná častěji. Ten náš se ale cestou porouchal, tak jsme museli čekat na další.

Ubytování:

Já jsem měla s ubytováním celkem smůlu. Bydlela jsem daleko od centra i od nemocnice, což byl velký problém, protože veřejná doprava v Kazani je dost komplikovaná a moje kontaktní osoba o ní nevěděla vůbec nic. Pro autobusy žádný jízdní řád neexistuje, prostě jednou za čas přijedou, a to že nějaký autobus použijete na cestě tam, neznamená, že můžete autobus se stejným číslem použít na cestě zpět. Takže jsem skoro po celou dobu stáže řešila problém, jak se vlastně dostat do nemocnice. Pak jsem se musela přestěhovat do jiného bytu, který byl ale taky celkem daleko. Potom jsem zjistila, že cesta z prvního bytu by zas až tak komplikovaná nebyla, kdyby mi má kontaktní osoba byla schopna poskytnout lepší informace. Nejdříve jsem bydlela v bytě s jedním ruským doktorem, pak s nějakou Ruskou, oba neuměli moc anglicky, ale zato byli moc milí.

Stáž:

Po většinu času jsme sledovali operace, poslední týden jsme dokonce asistovali. Měli jsme skvělého tutora, který byl velice vstřícný, přátelský a vždy nám všechno vysvětlil. Není problém se na pár dní podívat i na kardiochirurgii.

Město:

Kazaň je moc pěkné město, kde lze pořád něco dělat. Jelikož jsme přijeli v době, kdy probíhala univerziáda, celé město žilo touto událostí a všude vládla přátelská atmosféra.

Cestování:

Program byl hodně nabitý, obzvlášť během univerziády. Skoro na každý den byl nějaký plán. Navštívili jsme pár blízkých vesnic s pěknými mešitami, kostely, byli jsme u jezera, na pláži, večer jsme zašli někam na pivo, na večeři nebo do klubu. Výlety do okolí byly zdarma poskytovány Ta-MSA. Někteří po domluvě ukončili stáž dříve a odjeli na konci do Moskvy a Petrohradu.

Celkové zhodnocení:

Myslím, že stáž v Rusku byla ta úplně nejlepší, kterou jsem si mohla vybrat. Stáž byla klinická i pro druháky, dobře organizovaná, všichni byli moc milí, většina uměla dobře anglicky a i ti, co moc anglicky neuměli, se snažili. Drobným zklamáním pro mě bylo, že asi polovina zahraničních studentů byla z Česka.